Dengan jenama Novel Grafik Bayan ianya menampilkan karya-karya dari pelukis-pelukis yang kini sudah bertaraf lagenda seperti Azman Yusof Mansur Ibrahim dan ramai lagi. Nama-nama besar pelukis komik tempatan ketika itu ialah allahyarham Nik Nordin Razali MHO atau Rizalman Azman Yusof Jaafar Taib ZOY Yamin Daud.


Gopa Comic 2011

Antara karya-karya yang popular seperti Ujang Din Beramboi Aku Budak Minang Atuk Intellingent Blues Club IBC Jibam dan banyak lagi.

Karya karya komik azman yusof. Antara karya-karya yang popular seperti Ujang Din Beramboi Aku Budak Minang Atuk Intellingent Blues Club IBC Jibam dan banyak lagi. Sebagai salah seorang individu yang sempat melalui era 80-an dan 90-an industri komik di negara kita ketika itu sangat sarat dengan karya-karya tempatan. Majalah Guru keluaran Januari 1953 ditemukan komik karya beliau berjudul.

Tapi apabila Zulkifli Dahalan. Majalah Gila-Gila dalam aplikasi GG Komiks. Tulang belakang Rumah Kartun dan Komik Malaysia dari kiri.

Cerita-cerita komik nusantara yang seram dan fantasi dari penerbitan inilah seingat saya memperkayakan lagi imaginasi untuk ke arah yang sama dengan karya akan datang dalam perancangan PUTERA MALAR. Nama-nama besar pelukis komik tempatan ketika itu ialah allahyarham Nik Nordin Razali MHO atau Rizalman Azman Yusof Jaafar Taib ZOY Yamin Daud. Pembabitan mereka menyemarakkan lagi industri seni kartun tempatan yang sebelum itu dipelopori kartunis lebih senior seperti Rejabhad dan Datuk Lat.

Gila-Gila suatu ketika dahulu menjadi majalah humor Malaysia yang pertama mendapat rating jualan tertinggi melalui sumber maklumat ABC Audit Berreau Circulation. Antara karya-karya popular di majalah Ujang seperti Bersama Selamanya Mat Despatch Tok Moh Katok O Katok Pakcik Kordi Budak Hostel serta novel bersiri Aku Hidup dalam Blues. Ikon Keaslian Karya Anak Tempatan Malaysia.

Di bawah CESB beliau bersama pelukis seperti Jaafar Taib dan Azman Yusof menjadi pelopor penerbitan majalah lawak Gila-Gila. Tujuannya kita lihat industri komik negara sudah teruk kerana perlu bersaing dengan komik negara luar dan tiada platform baru. Sebelum Yusof Gajah pelukis Zulkifli Dahalan adalah pelukis yang terlebih dahulu memperkenalkan seni catan gaya naif di Malaysia.

Persatuan Penggiat Komik Malaysia PeKOMIK menganugerahkan Anugerah Kartun Satu Muka Terbaik kepada beliau bagi karyanya yang berjudul Atuk semasa Pekomikon dan Anugerah PeKOMIK 2009 pada 25 April 2009 di. Gila-Gila terbitan CESB Creative Enterpise Sdn. Antara majalah komik yang pernah menyiarkan karya Gopa ialah Gila-Gila Humor Kreko Batu Api Geli Hati dan Majalah Toyol.

Mohd Desa Omar pengasas Tazidi Yusof kurator dan Azhar Adnan pengurus galeri. Datuk Lat kiri ketika melancarkan Aplikasi Majalah Humor Pertama Malaysia GG Komiks di Rumah Kartun dan Komik Malaysia Pusat Interpretasi Botani Perdana hari ini. Majalah Gila-Gila.

Di bawah CESB beliau bersama pelukis seperti Jaafar Taib dan Azman Yusof menjadi pelopor penerbitan majalah lawak Gila-Gila. Persatuan Penggiat Komik Malaysia PeKOMIK menganugerahkan Anugerah Kartun Satu Muka Terbaik kepada beliau bagi karyanya yang berjudul Atuk semasa Pekomikon dan Anugerah PeKOMIK 2009 pada 25 April 2009 di. Ketika itu dipasaran harga komik cuma sekitar 50 hingga 60 sen sebuah.

Pada Februari 2002 dan When Fusion Met Pop dalam Januari 2008Warisan Puaka 2013Seringai Malam 2014Tamu Senja 2015 SAKA 2015PEDAMPING HANTU ENGSOT 2016Karya-karya lain beliau termasuklah Mechanika Jay Pit Viper dan pelbagai lagi yang dipaparkan dalam. Bhd menjadi pelantar bagi kartunis pada era 1980-an berkartun dengan dipelopori oleh Jaafar Taib Zainal Buang Hussin Azman Yusof Rejabhad Tarzidi Nan Fatah. Zainal masih ingat kulit muka depan majalah Gila-Gila pertama yang.

Rumah Gamit Nostalgia Komik Kartun Malaysia. Tujuannya kita lihat industri komik negara sudah teruk kerana perlu bersaing dengan komik negara luar dan tiada platform baru. Pelbagai jenis majalah sama ada berbentuk komik satira komik fantasi atau genre-genre lain memenuhi rak-rak majalah di kedai.

Koleksi komik Gila-Gila kini boleh dibaca percuma di telefon pintar. Namun begitu beliau bukanlah seorang pelukis tetap di majalah-majalah tersebut. Mengimbau kembali nostalgia zaman kegemilangan kartunis dan karya.

Ketika itu dipasaran harga komik cuma sekitar 50 hingga 60 sen sebuah. Lapan hasil karya beliau semasa bekerja di GempakStarz telah dinovelgrafikkan iaitu Go Notty. Jadi usaha mendigitalkan semua isu yang telah diterbitkan sejak isu pertama diharapkan dapat mengembalikan nostalgia buat individu yang sempat melalui era 80-an dan 90-an yang ketika itu industri komik negara sangat sarat dengan.

Pembabitan mereka menyemarakkan lagi industri seni kartun tempatan yang sebelum itu dipelopori kartunis lebih senior seperti Rejabhad dan Datuk Lat. Saidin Yahya Allahyarham merupakan pelukis awal yang menghasilkan banyak karya komik ketika itu antara media yang menampung karya beliau ialah Majalah Guru yang diterbitkan Kesatuan Guru-Guru Melayu Semananjung. Ketika itu beliau hanya mengendalikan Majalah di Adabi dan bertugas sebagai pelukis layout bagi Majalah seperti Widya Aktual dan Rintis.

Ketika itu dipasaran harga komik cuma sekitar 50 hingga 60 sen sebuah. Junior Member 396 posts Joined. Yusof Gajah adalah antara segelintir pelukis tanah air yang mengenengahkan citra seni catan gaya naïf.

Beliau berpandangan bahawa karya kartunnya perlu menjelaskan tentang budaya tempatan kepada orang luarDi antara beberapa pengiktirafan yang beliau perolehi ialah -Animasi Kampung Boy memenangi Hadiah Siri TV terbaik dalam kategori Siri TV 13 di Annecy 99 PerancisHadiah Fukuoka kebudayaan Asia dalam bidang seni dan kebudayaan di Jepun pada. Bertahan hanya beberapa tahun iaitu dari 1987 hingga 1991 dengan terbitan sebanyak 20 judul termasuk karya Azman Yusof Selendang Mayang dan karya Al-Dino Mori. Majalah ini pernah dihentikan buat sementara waktu pada keluaran ke 74 1 Mac 1997 sebelum kembali pada 1 Ogos 1997 dengan beberapa perubahan termasuklah ketiadaan kartunis Ujang.

Komik Melayu dikesan sudah wujud sejak awal 1950an. Seterusnya karya-karya komik fantasi nusantara keluaran Mediaseni yang membariskan artis-artis komik yang sememangnya ekstrim dengan idea angker. RUMAH Kartun dan Komik Malaysia yang baharu dibuka di Taman Botani Perdana di Kuala Lumpur bakal menjadi tarikan utama buat peminat buku komik.

Dengan didikan dua pelukis terkenal iaitu Jaafar Taib dan Azman Yusof karya-karya Nazri Chot menampakkan kedewasaan. Citra naif menjadi peribadi seni Yusof Gajah sebagai salah satu tokoh pelukis penting tanah air. Nama-nama besar pelukis komik tempatan ketika itu ialah allahyarham Nik Nordin Razali MHO atau Rizalman Azman Yusof Jaafar Taib ZOY Yamin Daud.

Jadi usaha mendigitalkan semua isu yang telah diterbitkan sejak isu pertama diharapkan dapat mengembalikan nostalgia buat individu yang sempat melalui era 80-an dan 90-an yang ketika itu industri komik negara sangat sarat dengan. Turut sama Syaffeq Syahman kanan dan Jaafar. Zainal masih ingat kulit muka depan majalah Gila-Gila pertama yang.

Peminat majalah Gila-Gila di seluruh dunia kini boleh menikmati semula koleksi karya majalah Gila-Gila secara percuma menerusi aplikasi mudah alih.


Gopa Comic 2011